Gomen oh! Gomen!

Selalu tak korang dengar statement ini,

"Untungnya dapat kerja gomen.Bukan senang tau nak dapat kerja gomen".

Dan sbb statement kat atas ni la maka berduyun-duyun orang apply nak masuk gomen.Mohon la dah kalau kau rasa itu saat yg paling best dalam hidup kau.Hehehe!Dan satu benda yg aku nampak bestnya kerja gomen ni (tidak merujuk guru,nurse,aku refer JABATAN KERAJAAN) adalah masa makan yg tidak terhad.Kenapa aku berani cakap mcm tu sbb aku dah face beberapa keadaan yg menguatkan lagi andaian aku tu.

Misalnya baru2 ni aku ada urusan di pejabat Imegresen.Dan kalau kat Terengganu ni,satu bangunan tu bukan special untuk Imegresen je tapi ada lagi beberapa jabatan kerajaan yg lain.Kononnya la aku malas nak tunggu lama kot2 la buatnya haritu customer ramai ke,maka aku gigih pergi awal dan aku sampai kat situ jam 8 pagi.Kat bahagian bawah bangunan ni ada satu cafe so mmg ramai la yg duk breakfast kat situ.Dalam hati berdetik,agak-agak jam berapa la diorang ni punch card sbb dulu waktu aku kerja  aku kena masuk kerja pukul 8 pagi dan breakfast kami harus sblm pukul 8 pagi sbb jangan mimpi la kau nak punch card dulu pastu keluar makan.Berani buat macam tu,warning letter la sampai.Dan bila aku nak naik lif tu berduyun la staff yg baru selesai breakfast gerak ke department masing2 nak start kerja la kot tp kalau yg perempuan tu mesti ada plastik kat tangan tapau makanan.Tak kesah la tapau untuk diri sendiri ke atau kawan tp yg aku tgk sorang2 badan mmg macam beranak 8.Hihi!Apa buat kerja sambil mengunyah ke?Hehehe.

Maka settle hal kat Imegresen dalam pukul 9  pagi tapi kena datang balik pukul 10.15 pagi.Dan malas nak tunggu kat situ kami turun bawah pergi cari restoren berdekatan.Dan situasi sama macam jam 8 td,orang masih penuh kat cafe.Geleng kepala aku.Ntah pukul berapa diorang start kerja xtau la aku.Sampai kat restoren yg tak jauh dari situ ada lagi staff gomen perempuan duk makan.Aku lepak situ sampai pukul 10.15 pagi tapi diorang still tak berganjak pun.Aku assume staff kerajaan sbb ada tag nama.Ni aku berani cakap la,MMG MAKAN GAJI BUTA.ELOK LA KAU SUAP MULUT KELUARGA KAU DENGAN GAJI KAU YANG TAK SETIMPAL DENGAN KERJA YANG KAU BUAT.Duduk situ pun bukan diorang buat discusion atau jumpa client tapi tak lebih dari duk sibuk bergosip.Bukan seorang dua,tapi sampai 5 orang siap buat muka selamba je tu.

Hairan betul aku.Bilanya diorang buat kerja agaknyaTu belum campur time keje boleh update status kat FB,upload gambar,baca Metro online semua (eh,mcm biasa je.Hehehe.Mmg biasa sbb aku tengok beberapa staff kat UMT buat macam tu).Hahaha!

Sedapkan cerita lagi memandangkan aku terpaksa pergi 2 kali ke pejabat Imegresen,dan hari yang kedua aku pergi mmg lewat petang sbb pagi tu system diorang baru upgrade so diorang tak dapat online seperti biasa.Dan yang ni pun satu cerita bila pengawai yang duduk kat kaunter pertanyaan tu ok la sbb bg kami contact number supaya tak ada la kami datang sia-sia.Dia suruh call dulu sblm datang dan ini yang aku nak cerita.Bila aku follow up tanya system dah ok atau belum,mesti ada yang jenis pass telefon.Apa susah sgt nak update?Kerja tu biar la efisien sikit terutama perempuan,Jawapan selamat diri,"Saya tak pasti".Bila aku dapat cakap dgn pengawai lelaki,cepat pulak dia bg respon.Tak ada la yg macam perempuan tu bengap2 nak menjawab.Dah kalau tugas kau layan pelanggan yang call,tolong la prepare  diri tu biar cerdik sikit cara nak melayan customer.Macam2 kursus kerajaan hantar semua attend tapi bengap jugak.Bengap tu satu hal,waktu aku still ada kat ofis Imegresen tu,jam baru 4.45 petang,berduyun-duyun dah nak balik semua.Aduh!Jammed terus bwh.Itu yg waktu aku nak collect passport,pengawai tu siap panggil sampai 5 orang sekali.Tak adanya sorang-sorang dipanggil sbb tgk jam lagi 5 minit nak pukul 5.Aku tahu la kau nak balik tapi tak ada luaknya kalau balik lambat sikit sbb kat bwh orang berpusu-pusu nak balik so jammed bagai.Tolong la kepada government servant yg bengap ni,dah la kau masuk lambat,kerja sambil lewa,balik kerja nak ontime tapi tiap2 tahun kau mintak naik gaji.Mmg macam haram.Namun aku akui masih ada lagi sebilangan yang ikhlas bekerja sbb kat sini aku tak tujukan semua.Contohnya waktu aku ke Pejabat Pendaftaran,mmg servis bagus gile.

Dan yang satu lagi aku rasa tak puas hati dgn layanan kaunter Imegresen dan waktu tu yang melayan aku pengawai perempuan.Gila sombong mcm seolah-olah dia tak sedar yg dia tu kena layan pelanggan.Aku pun pelik la dgn orang mcm ni kalau takat gaji sebulan tak seberapa sgt pun sbb kalau pengawai tinggi tak ada la nak tertenggek duk situ.Apa ke susah nak layan orang elok sikit sbb bukan luak pun.Bila aku pergi kat pengawai lain,elok pulak diorang layan aku.Takpe la perempuan.Tak kemana pun sombong kau tu.Dah la mulut duk bergosip dgn member sebelah sama laju dgn tgn.Apa tak boleh fokus sekejap dekat pelanggan sampai mcm tak sempat2 nak mengumpat.Takut hilang modal nak mengumpat la tu kot.Tu la contoh betapa professionalnya dia.Dan aku harap dosa mengumpat yg dia dapat plus sakit hati aku dgn dia yg layan orang macam B*** tu biar sama laju dapat kat dia.Bengong (Maki-makian ni aku pulak dapat dosa!)

Dan aku muak mmg muak dan sungguh muak sekali cuma syukur urusan yang sepatutnya dibuat selesai juga akhirnya. Lega.


No comments:

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You