Save Gaza,Save Palestine

Dalam hidup ini kalau tidak mampu membuat perubahan yang besar,usaha dan tawakal walau sekecil-kecil permulaan,boleh membawa pada kejayaan besar.

Lately di wall FB saban hari berita tentang Palestine diperkatakan.Dan sama panas dengan isu boikot McD.Alhamdulillah.Makin ramai orang yang celik mata.Persetankan sahaja mereka yang celik tapi buta.Itu pilihan mereka.Masing-masing ada pendapat mereka sendiri.

Isunya bila boikot McD,pasti ada suara sinis yang mengatakan,kenapa McD sahaja walhal FB yg kita guna ini juga dipunyai oleh mereka.Malah bermacam lagi.

Aku tegaskan,tidak semestinya hanya sesuatu tindakan yang besar mampu memberi impak yang besar malah tindakan yang kecil kalau kena gayanya mampu memberi impak yang cukup besar.In shaa Allah.Janji Allah swt itu pasti ada.

Dalam hidup kita seharian,barang yang kita consume memang tak boleh lari dari unsur Yahudi.Satu cara sahaja untuk 100% nak elakkan dari consume barang mereka adalah dengan balik cara hidup zaman dahulu dengan tinggal dalam hutan.Tapi mampu
ke kita nak kebelakang semula?

Ramai antara kita pertikai boikot McD kenapa tidak boikot FB kerana ia juga milik Yahudi.Susah-susah.

Teringat perbualan dengan seorang teman warga Eropah,dia bertegas mengatakan tidak semua Yahudi itu jahat.Ada juga Yahudi yang tidak menyokong serangan keatas Gaza.Dan ada juga rakyat Palestin yang mencari rezeki di Israel.

Sama juga disini.Walau Malaysia ini negara Islam,tidak semua mereka yang beragama Islam menyokong undang2 Islam dijalankan.Ada juga yang menentang.

Ini bermakna setiap sesuatu sentiasa pecah dua.Pro dan con.

Sekarang ini dengan medium ini kita berkongsi.Melalui FB.Nak tunggu tv nasional kita,surat khabar nasional kita ulas sikit sangat intipatinya.Kalau telusnya tidak mahu unsur Yahudi,komputer ini juga sudah tidak patut disentuh.

Kalau ingin difikirkan lagi,untuk berperang andai tidak mahu bercampur langsung dengan unsur Yahudi dan segala teknologi,senjata apakah yang sesuai kita bawa?Berpuluh-puluh tahun tanpa sedar kita sebenarnya melengkapi antara satu sama lain.Kita bergerak seiring.

Itulah guna akal.Kalau baik caranya,teruskan sahaja,kalau buruk,ditinggalkan.Tidak rugi pun.

Tak mengapa la kalau pada pandangan sesetengah kita boikot McD itu tidak relevan kerana setiap orang ada pendirian masing-masing.

Tapi sekurangnya tak mampu yang besar,kita cuba dengan yang sedikit.

Dan yang penting,sekurang-kurangnya TITIPKANLAH SEDIKIT RASA BELAS.

P/s:Aku insan yang juga dulu pernah menggilai makanan di McD dan ini nukilanku selepas diberi sedikit rasa kesedaran oleh Allah swt.
 

No comments:

There was an error in this gadget

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You



Email me