Tentang kawan

Sebenarnya kalau ikutkan aku dah nak tulis pasal ni dari minggu lepas tapi asyik drag je sbb nak  buat macam mana bila dah buta IT tu mmg buta la jugak.Selama berminggu aku jiwa kacau sbb aku rasa blog aku mcm kena hack la (bajet femes),kiranya ada benda yg tak kena la bila dashboard sebelah kanan tak keluar sepenuhnya.Maka aku takleh nak baca blog fav aku.Dan bukan takat itu sahaja,aku juga takleh bukak langsung blog lain walau guna url address direct.Mmg tension dan itu yg gigih duk layan games The Sim 3 yg baru install tu (alasan).Hihihi!Dan solusinya adalah,rupanya Internet Explorer aku dah versi ketinggalan zaman so dia x support.Bila bukak guna Mozilla Firefox,elok je dia maka aku telah mengadu domba disitu.

Sebenarnya jiwa kacau aku ni berkenaan dengan kenkawan aku jugak dan mmg terbukti kenapa aku susah nak lekat kawan baik dan yg pasti hanya dua orang tu sahaja la kawan baik aku nampaknya memandangkan yg lain kebanyakannya buat aku jadi jauh hati.Tak kesah la.Pada aku dah rasa cukup ada Rifhan and Nana.

Cerita yg pertama adalah berkenaan seorg kwn aku ni yg mungkin bakal menamatkan zaman bujangnya next year.Sblm ni x ada pulak dia nak canang dia nak kahwin dan aku seperti biasa kalau tak ada aral mmg aku akan attend wedding dia.Insyaallah.Cuma tak perlulah sampai dah mcm nada ugut2 siap guna word adil tak adil la pulak.Serious aku rasa tak matured.Mcm bebudak pulak padahal umur sama dgn aku.Apa yang menjadikan dia keluar word adil tak adil tu mungkin sbb dia attend wedding aku siap bermalam lagi kat rumah aku so dia mungkin nak benda sama berlaku.

C'mon la.Takkan aku nak overnight umah dia dgn ada suami,anak semua.Susah la.Dan lagi yg tak boleh blah bila dia siap warn aku "Tak kira mesti pergi jugak.Kau mesti ada".Dan aku rasa ayat dia sgt serious dan ia buat aku secara jujur terasa hati.Ini kerana dalam plan kami sekeluarga,aku berkemungkinan akan follow laki aku pindah tak perlu la aku mention mana lagi sehingga betul2 dah confirm walau kalau ikutkan mmg dah 70% confirm.Makanya ikut planning kami akan move dalam pertengahan bulan January tahun depan.So aku tanya la kwn aku ni kenduri dia tu bila,kot2 la dalam bulan January tu jugak.Sekali dia ckp tak confirm lagi dan ikut planning dlm bulan 10 or 11 next year.Ala kassim!Lambat lagi wei.Dan mmg time tu aku confirm ada kat Malaysia punya sbb time tu aku kena register untuk sem 6 (sem last) cuma aku andaikan je la kalau aku tak balik time tu tp kebarangkalian yg lebih besar aku ada kat sini rasanya.

Dan jawapan dia bagi tak kirala aku nak kemana sekalipun,waktu kahwin dia tu wajib aku ada.Mau tak stress kau dgr statement dia.Kalau la dari tmpt baru aku tu 1 jam dari rumah aku kerumah dia kira orait la jugak tapi ini 8 jam naik flight.Dah mcm nak pergi Mekah kau tahu tak.Tapi takpe la.Aku biarkan je la dia emo.Apa yg aku perasan kalau aku tak cakap aku nak move tak ada pulak dia beria sgt tapi bila aku mention nak move terus jadi serious.Mmg aku tak faham la.Dan apa yg aku rasa mmg ramai kat dunia ni jenis berkawan,kalau dia tolong seseorang maka orang tu wajib buat benda yg sama mcm dia dah buat.Skang tak pasal2 aku dah mula rasa jauh hati.Jujur zaman sekarang mmg susah nak cari kawan yg sanggup susah senang bersama dan sbb tu aku syukur sbb aku ada kawan mcm Rifhan dan Nana.

Rifhan adalah kawan aku sejak aku disekolah rendah sehingga sekarang.4 tahun lepas waktu aku kahwin dia tak dapat attend majlis aku sbb waktu tu dia baru start keje as a lawyer dan mungkin segan dia nak amik cuti kalau dah baru start keje.Dan pada aku,aku tak kisah sgt janji sms and phone call aku terima waktu majlis aku tu.Dan gigih dia kirim present untuk aku kat mak dia walau pada aku tak perlu pun dan cukup la ucapan tahniah dari dia.Dan bila turn dia kahwin this year,aku la org sibuk yg pergi rumah dia dua hari berturut2.Dan adakah aku perlu boikot majlis dia hanya sbb dulu dia x datang?Oh,tidak sama sekali.

Dan satu lagi kawan aku yg tak perlu aku mention kawan mana sbb akukan ramai kawan.Teman sekerja,kawan universiti,kawan sekolah bla bla bla.Jadi dia ni mmg agak rapat dgn aku dan apa yg pasti dia selalu luah perasaan dkt aku.Dan aku tak kisah la kalau dah namanya kawan.Mmg kami agak rapat la cuma lately aku perasan dia mcm sedikit berubah.Apa yg aku perasan setiap apa yg aku ada mesti benda tu tak bagus.Dan agak jarang yg keluar dari mulut dia adalah benda positif.Kebanyakan mesti nak downkan aku jer.Dan aku tak faham kenapa sedangkan sikit pun aku tak pernah jeles dgn apa yg dia ada cuma dia mcm tak suka dgn apa yg aku ada.Sampaikan produk muka yg aku guna pn dia nak pertikai sedangkan aku tak pernah kutuk apa benda produk yg dia nak pakai.Siap mention aku dia pernah pakai produk yg sama tapi tak bagus pun.Tapi aku berani kata yg dia tak pakai tapi lebih pd mungkin org bagi sample pastu cuba.Ceritanya mudah.Kalau dah manusia,bila ada duit lebih,citarasa pn mesti berubah punya.Aku berani potong kuku la.Dan jangan nak claim zuhud la sbb nak cari manusia zuhud bkn mudah zaman sekarang ni.Contoh mudah,kalau kau tak berduit,kau akan ukur ikut kemampuan kau.Kalau nak berkereta,bila duit tak berapa nak ada,mesti kau pilih kereta yg mampu kau beli misalnya kereta Malaysia la senang.Tapi bila duit kau byk sikit dah Allah swt bg kau rezeki lebih,citarasa kau mesti berubah punya.Ala manusia.Dalam ekonomi pun kita belajar keinginan manusia ni tidak terhad cuma tgk pada mampu atau tidak je la.

Dan dia ni suka up cerita.Misalnya aku tanya kereta dia beli brape.Bayangkan dia boleh kelentong aku final price yg perlu byr sampai nak cecah 70k walhal kereta dia harga 50k.Tapi tak tahu la kalo dia mention tu skali interest yg dia kena byr.Tapi agak2 la wei mcm aku ni tak pernah ada kereta.Dan lately aku perasan dia dah mcm tak berminat nak dengar cerita aku so aku faham la yg aku tak patut kongsi good news dgn dia seem dia mcm tak senang or suka pun.Nak dgr advise positif jgn harap la.Siap cerita yg negatif smpi naik remang bulu roma dgr.Tapi apa yg pasti pendapat yg buat kau down sepanjang hari.Dan aku faham la limit aku dengan dia takat mana.

Tapi tak apa la.Kalau fikir aku tak patut amik port sangat pun memandangkan aku sepatutnya bergembira dgn life aku dan family dan dgn rezeki yang Allah swt kurnia pd kami.Pada aku itu dah buat aku amat bersyukur.Dan begitulah seadanya.Kawan oh kawan.1000 kawan 1000 perangai.Namun ramai lagi kawan aku yg amat aku hargai.Nak mention nnt rasanya lebih dari list.Hihihi!

Damia pun dah pandai berkawan.Harap besar nnt biarlah dia pandai pilih kawan.Untuk sekarang Muzaffar adalah bestfriend dia walau differents size.Hehehe!

No comments:

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You