Book,book,book! ~

Bayangkan cuti semester aku dari May ke September.Punyalah lama dan aku tak faham kenapa UMT taknak offer short course ke apa sebab pada aku cuti panjang sangat pun tak guna juga sebab dah tahap mati kutu aku kat rumah.Bukan tak ingin cari kerja cuma aim aku kalau boleh cepatlah habis belajar dan barulah boleh fikir apa yang patut dibuat seterusnya.Bukan aku tak sabar nak kerja ke apa,hari2 duk hadap Damia pun orait je cuma aku perlukan sesuatu yang menggerakkan minda aku.Aku tidak boleh duduk dalam keadaan terlampau rehat dan kerana itulah aku lebih suka melakukan segalanya sendiri walau penat.

Maka untuk gerakkan minda yang berkarat,aku isikan dengan membaca.Dan ini merupakan buku terbaru yang aku beli.Semuanya secara tidak sengaja.Niat dihati nak cari cerita yang santai2 je namun dibumi Terengganu ni pilihannya agak terhad.

Dan buku yang aku beli ni berkisarkan tentang seorang remaja yang menghidap autism atau Asperger's syndrome.Sememangnya dari dulu aku sering terfikir tentang anak2 yang menghidap autism.Adalah aku google diinternet tapi fakta yang diberikan terlalu berat aku nak faham dan secara tak sengaja aku terjumpa buku ni dan tak fikir panjang terus beli.Sememangnya dari dulu perasaan aku betul2 meluap-luap nak mendalami tentang penyakit ini.Penyakit autism atau juga dikenali sebagai Asperger's sindroms.Dan dengan membaca buku ni banyak info yang aku dapat dan aku mampu mendalami betul2 apa itu autism selain jalan cerita yang agak menarik,pada aku la.Selain itu aku juga ada baca dari blog2 ibu bapa yang mempunyai anak istimewa ini baik dari Malaysia sendiri dan juga luar negara.Serious aku rasa mereka ini memang tabah dan begitu positif sekali dlm menghadapi kerenah ank2 ini.

So,let's cekidout!!!


Synopsis:

HOUSE RULES is about Jacob Hunt, a teenage boy with Asperger’s Syndrome. He’s hopeless at reading social cues or expressing himself well to others, and like many kids with AS, Jacob has a special focus on one subject – in his case, forensic analysis.

He’s always showing up at crime scenes, thanks to the police scanner he keeps in his room, and telling the cops what they need to do…and he’s usually right. But then one day his tutor is found dead, and the police come to question him. All of the hallmark behaviors of Asperger’s – not looking someone in the eye, stimulatory tics and twitches, inappropriate affect – can look a heck of a lot like guilt to law enforcement personnel -- and suddenly, Jacob finds himself accused of murder. HOUSE RULES looks at what it means to be different in our society, how autism affects a family, and how our legal system works well for people who communicate a certain way – but lousy for those who don’t.

Lagi info sila klik SINI.

* Dan baru aku tahu yang certain famous people with Asperger's such as :


Albert Einstein
The theoretical physicist
(14 March 1879 – 18 April 1955)

Thomas Jefferson
The third president of United States (1801–1809)
(April 13, 1743 – July 4, 1826)
Andy Warhol
American painter,printmaker and filmmaker 
 (August 6, 1928 – February 22, 1987)

Wolfgang Amadeus Mozart
Composer of Classical Era
(27 January 1756 – 5 December 1791)

2 comments:

FastRi said...

takmboh try buku2 indie malaysia ke? hehe

Syafinaz said...

Ada ke?Acu wi list ke ambe.Hehehe!Kalo ada teringin jugok nok baca.

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You