Sometimes I can be a bad mommy

Dari hari Selasa lagi Damia asyik meragam
Ikut hati rasa nak cancel je pergi Shah Alam
Tapi disebabkan sudah berjanji dgn suami,gagah diri juga
Syukur rengeknya tak lama
Sepanjang perjalanan banyak tidur sahaja dia
Cuma time bangun dia tu hazab betul
Apa yang best main kat carpet kaki dalam kete tu ntah la
Sikit2 nak turun bawah....sikit2 nak turun bawah
Tinggi suara sikit pandai pulak diam buat2 lentok kat dada
Tapi kejap je  la...5 saat tak sampai
Lepas tu buat balik
Sabor jer laaa...

Masuk hari Rabu,pagi tu ok lagi
Bila tengahari sikit,badan dia start suam2 Milo
Isk!Takleh jadi nih
Esok nak soppingg
Boleh tergendala semua plan
Cepat2 kasik ubat dan seperti biasa buat hipotesis sendiri
Demam sebab jalan jauh kot
Tapi reason maid abang ipar lagi horror
Demam sebab tertegur "benda" dalam perjalanan
Isk!Tak adanya la

Lepas bagi syrup dia okey balik
Fuh!Lega betol time tu
Maka apa yang dirancang semua berjalan lancar
Sian anak bonda demam
Ayahanda pun risau

Tapi sampai Jumaat demamnya still ada
Kejap ok kejap demam
Berselang setiap 6 jam
Pelik pun ada
Try check seluruh badan dia..kot2 ada la kena gigit serangga ke apa
Tapi time dia meraung baru perasan ada satu batang gigi baru nak keluar
Oooooo!Demam nak tumbuh gigi rupanya
Sedikit lega
Tapi rengek dia lain macam pula rasa
Tak mahu berenggang langsung
3 makhluk je boleh dukung dia
Saya,suami dan atuknya
Yang lain...kirim salam je la
Tak maunya dia.....sombong

Time kitorang makan kat luar
Ada juga raungnya
Semua orang pandang
Macam saya ni mak tiri dia
Terima kasih anakku
Bondamu glamour tanpa perlu masuk tv

On da way balik Terengganu
Ragam dia makin menjadi
Paling kronik tak mau baring atas tilam dia
Nak duduk atas riba atau pangku didada
Mangsanya pasti saya dan atuknya
Letih dia hanya Allah swt yang tahu
Susu botol reject terus
Nenen je sepanjang perjalanan
Lagilah kuat teori saya demam dia sbb nak tumbuh gigi
Motif kedua sbb dia gigit kaki saya waktu saya tidur
Best ke??hehehe

Masuk hari Sabtu saya macam terpandang sesuatu
Apa benda yang bintik2 ni?
Maka Dr Syafinaz membuat andaian "Oh!Allergic lagi.Silap makan apa ni agaknya?"
Biar je lagi tapi tak kasi syrup sbb bdn dia suam2 kuku je
Namun time ni 24 jam nak melekat macam anak koala
Malam je kejap2 terjaga
Penatnya saya Allah swt je yang tahu
Dah la assignment byk tak siap lagi
Mana lagi nak study test,quiz ada dua tiga lagi
No wonder la kadang2 datang juga "angin" tu
Tak sedar kadang2 terlepas juga
Menyesal sangat bila tengok Damia nangis esak2
Dugaan seorang ibu kata mereka....
Erm....

Pagi Ahad tak sedar lagi
Ayah dia mandikan
Ayah pass je saya pakaikan baju
Banyak sangat benda dalam otak mungkin sampai sikit pun tak perasan
Baru nak keluar nak pergi kelas
Terselak baju dia
Itupun secara tak sengaja
Ya Allah!Anakanada Damia
Maafkan bonda
Rupanya anakanadaku ini demam campak
Banyak betul bintik2 merah seluruh tubuh
Renung lama2,baru perasan bintik tu pun dah ada dimuka
Aduhai!Ibu jenis apakah saya
Suami pandang saya
Betul rasa bersalah
Bukan sebab gigi atau apa,tapi kerana demam campak
Kata orang tua2,bila naik campak satu badan merenyam gatal2
Patutlah Damia merenggek sepanjang masa

Petua orang tua2
Kalau campak jangan dikasi ubat
Takut nanti terbantut nak keluarnya
atau keluarnya tak habis
Mertua pula pesan dimandikan dengan air campur daun pahit
Jenuh suami pergi ambil daun tu
Mana2 la,janji anak ini sihat kembali
Saya
-
-
-
-
-
Rasa sangat bersalah : (



Moral of the story,I need to control my anger and use my mind before doing any action.Dengan budak kecik pun nak berkira.Adoi!

2 comments:

FastRi said...

siannye damia. irdina kena doh. kecik2 kena doh. nyaknye ke budok.

Syafinaz said...

Fazri:Tu la kata.Dh la tak reti nak gapo.Hehehe!Mok pung dok paham2.

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You