Let's Try..yummy!


Title: Mee suka-suka ( x sempat saya nak pikir nama dia )
Ingredients:

Budget yang makan 2 or 3 orang jer

Bahan A:


1-Bawang putih-5 ulas

2-Bawang merah-1 labu or biji?not sure

3-Lada hitam-sesedap rasa(pakai yang dah kisar coz saya tahu korang malas)

4-Stok ayam (1 or half cube,depends pada korang la)

Bahan B:

1-Ayam or meat or both-potong dadu
2-Sedikit sos tiram & sos tomato

Bahan C:

1-Bebola ikan or ayam-suka hati korang
2-Air

Bahan D:

1-Sayur-sayuran-sawi,carrot,bunga kobis,brokoli,cendawan
2-Mee kuning (seeloknya basuh dulu bagi kuning dia tu kurang sket)
Tapi untuk orang yang rajin macam saya..hehehe!!saya selalu buat bawang kisar iaitu campuran-bawang besar,bawang kecil,bawang putih,kunyit & halia.Saya buat banyak then simpan dalam peti.Tahan lama tapi agak2 la jangan sampai genap setahun tak abis guna lagi.

*Jangan amal campur seafood dengan ayam or meat.Tak bagus untuk kesihatan.Nak letak seafood just letak seafood jer,kalau ayam or meat just dua tu jer.

Cara2nya:

1-Taruk minyak then tumis bahan A (normally saya taruk jgk bawang kisar tuh,bagi kaw2 lagik)
2-Bila naik bau masukkan bahan B ( nak bagi ayam or meat masak elok tutup periuk sekejap)
3-Then masuk bahan C tapi pastikan taruk air dulu tau baru bebola ikan or ayam then cendawan (normally saya rendam air panas dulu),then baru masuk garam & serbuk perasa secukup rasa (saya suka taruk gula sket sebab saya spesis tangan gatal-tp sikit jer tau!!)
4-Bagi mendidih
5-Masuk mee kuning & last skali masuk sayur.Kejap jer coz tak nak zat sayur hilang pastu siap.Mudahkan.Semudah A,B,C.

Untuk sos:

1-Amik cili (banyak sket tau bagi hot)
2-Seinci halia
3-Beberapa ulas bawang putih
4-Kisar or tumbuk dalam lesung batu ( saya prefer lesung batu coz sajer jer nak lawan mak cik umah bawah hari2 bunyi lesung batu dia.Saya agak hari2 laki dia request sambal belacan kot.Hehehehe!!Bila dah ready then tuang kicap manis (Then gaul)

Hiasan:

1-Bawang goreng
2-Daun sup.Saya tak letak coz hubby saya anti dua2 tu.

Apalagi,dah siap la mee suka-suka anda.Makan dengan kicap pedas tu!.
Masa yg diambil tak sampai 1 jam pun.Normally saya balik umah terus saya masuk dapur tak tukar lagik baju office terus masak.Ur dinner is ready.So tunggu apa lagi.Ngap la!Apapun mandi & solat maghrib dulu la baru lebih afdal baru korang ngap!Huhuhu!

Sometimes dinner dengan hubby tak perlu meriah sangat sampai 2,3 jenis hidangan.Satu jenis tapi leh kenyang sampai esok sudah memadai.Hehehe!!

1 comment:

Zai_zack said...

Wa...sodap nyerrrrrrrssss....
bahan dia simple n mudah dcarik..sambal dia 2 yg penentu 2.Well, nt masak r banyak sket..bawak datang opis..grenti abih kitorang tibai..huhu

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You