Hari yang ceria

Selamat tengahari pada yang sudi menbaca blog ini,

Tetiba ceria sangat hari ini.Mungkin kerana segala urusan settle jadi hati banyak tenang muka banyak senyum.Cuma sedikit spoiled ada lagi masih bertanya "Berapa lama lagi nak tinggal disana?".Mungkin pada dia itu soalan berbasi-basi tapi kalau diulang sejuta kali,hati yang lapang boleh jadi serasa nak bagi pelempang.

Tanya la tentang kehidupan saya,sehat ke tidak dari bertanya soalan seperti diatas kerana kami pun tidak tahu.Biarlah masa yang menentukan.Apa kamu nak bantu kami ke andai kami pulang ke tanah air?Memang tak la kan.Kuikuikui!Tanya la soalan lain seperti "Apakah hobi anda dimasa lapang?".Sedap juga la rasa nak menjawabnya.Hihihi!

Satu lagi soalan yang sedikit annoying kerana turut diulang-ulang ditanya adalah "Kerja ke tak kat sana?".Aduh kalau sudah tengok updates di FB dan Instagram berjimba disana-sini,boleh berada di dua shopping mall dalam masa sehari,boleh upload gambar makanan dari breakfast sampai ke dinner,dan tiada pernah keluar gambar posing ayu kat workstation,tiada posting keluh kesah task kerja berlambak,bos tidak memahami atau mohon cadangan baju apa yang patut dipakai time company Annual Dinner bermakna perempuan ini tidak bekerja a.k.a makan gaji.Hihihihi!

Berbalik cerita hari ini,bangun pagi sungguh bersemangat sekali bersiap bagi menyelesaikan urusan pada hari ini.Lagi bertambah lenggang-kangkung bila lunchbox anak tak perlu sedia hari ini kerana sudah order dari Tuckshop.Bila mood malas tahap makan pun kalau boleh nak orang suap camni la.Lega sedikit maka tidaklah kelam-kabut sangat.

Bersiap ala kadar seperti biasa (Iya saya adalah seorang yang simple dan ikut angin).Time angin primadona ber make up la makcik ni,tapi time angin kus kus,sapu lotion dimuka dah cukup.Lotion tu pula pastikan dari muka sampai ke kaki boleh guna.Kahkahkah!Tak kuasa mak nak ada perbezaan segala.Entah bila agaknya makcik ni pakai moisturiser kat muka.Usai tadi baru perasan perfume dah dititik terakhir,entah-entah selama ini makcik sembur angin je semata.TSK TSK TSK.Suami balik nanti kita buat muka sedih minta satu baru.Iollss biasa la.Duit sendiri takmau guna.Muahahaha!

Selepas sesi drop off anak dara,terus ke UQ Aquatic Centre untuk enroll TND swimming class dia.Makcik ini sangat confident membuat telahan anak sudah level 3 memandangkan sudah 2 terms dia disini,tapi sekali diberitahu level 1 pun tak lepas lagi.Kahkahkah!Ok tak kelakar.

Dari UQ (University Of Queensland) sahaja bagitahu nama penuh takut ada yang tertanya-tanya,saya terus ke Toowong Shopping Centre.Bukan pergi shopping tapi office centrelink kat belakang mall tu.Pergi berdua dengan TDS atas beberapa urusan yang belum settle.Alhamdulillah Allah swt permudahkan segala urusan PR kami disini.Our PR granted waktu kami di Malaysia baru-baru ini.Happy tidak terkata.Iya la sudah masuk tahun ke 5.Sampai bila mahu bergantung pada working visa semata.

Selesai urusan di Centrelink,terus ke Indooropilly Shopping Mall.Kan dah cakap,boleh muncul di dua mall dalam masa beberapa jam sahaja.Hihihi!Tapi bukan pergi shopping.Tiada mood shopping.Datang cuma nak bawa TDS ke library sahaja.Happy pula dia di pagi hari ini.

Anak pergi library bukan membaca buku,tapi happy pula dia duk main lampu yang spot kat lantai dengan variasi graphic bergerak-gerak,Ya Allah sumpah saya taktau orang sebut apa jadi terpaksa menceritakan secara detail seperti itu.Bukan TDS sahaja,beberapa kanak-kanak dan bayi yang lain juga turut teruja.

Alang2 anak bermain emak bermonolog sendiri sambil melayan perut,Ya Rabbi!Laparnya.MAklum la breakfast makan cereal je.Cereal + susu + strawberry tidak mampu mengeyangkan perutku ini.Kalau breakfast carbo tadi In Sha Allah kenyang.Hahahaha!

.Tiba-tiba,ting!bunyi message Whatsapp BFF emak masuk.Kenapa ting?Dah makcik set bunyi tu.Aduh.Itu pun nak explain.Detailnya dia.Huahuahua!Message yang dihantar itu mengajak makcik pergi DFO ukur lantai kot la ada tambahan kedai baru.Huhuhu!

Kalau nak tahu DFO tu (Direct Factory Outlet) ala-ala JPO tu la.Tempat shopping la juga cuma takde la brand memahal kat situ.Toksah duk cari la.In your dream je la.Tapi brand ada cam Oroton,Esprit,Fossil,Tommy Hilfiger,Oshkosh B'gosh,shopping Corelle bla bla bla whatsoever tu ada la.Boleh la kan dari takde.Betul tak.Tapi kami suka juga shopping sekali-sekala.Bila mood dtg semangat la juga,tapi lately takde mood sangat sbb mood nak makan je kerjanya.Jadi suka cari kedai makan pulak sekarang ni.Hihihihi!

Berbalik pada pelawaan BFF tadi,makcik terpaksa tolak sbb makcik lapar sangat.Tak syiok tahu window shopping dikala perut duk crettt crett crett.Dia memahami jadi rancangan ditunda ke lain masa akan di announce sikit masa lagi tarikhnya.Huhuhuhu!

Dari library,kami turun ke L1 untuk ke Coles pula.Shopping groceries secara laju sampai lupa nak beli nugget untuk anak.Quick sangat mentang-mentangnya.In my mind balik nnt dah tahu nak masak apa.



Hasil tangkapan tadi.Sekarang ini sudah masuk Spring.Manga-mangga manis Queensland sudah memunculkan diri.Motif cerita pasal mangga walhal tak beli pun.Hasil tangkapan tadi ini.Tidak menahan tengok strawberry yang merah menyala.Sekarang mmg murah giler.Mcm tadi 2 punnet dapat $7.Macam Isnin bebaru ni pergi Inala,4 punnet dapat $5 je cuma buahnya tak comel.Tak comel tapi sedap siapa peduli.Hihihihi.Tapi yang ini maklum la dijual di pasaraya besar,haruslah yang cantik sahaja.

Teruja juga melihat seedless yang di pack dua jenis begitu.Maka tidak perlu beli satu2.Dirumah ini tidak boleh membeli buah pada jumlah yang banyak kerana mereka cepat bosan.Maka makcik terpaksa variasikan buah sepanjang masa.Nasib baik buah memang makanan harian mereka.Phew!Dan selit juga capsicum color traffic light itu.Hehehehe!Tak banyak pun beli barang kerana suami tiada dirumah.Maka masakan hanya yang simple2 sahaja. 



Balik ke rumah terus sinsing lengan baju kemudian bersilat la kita.Taaaadaaaa!My Spaghetti Aglio e Olio.Simple dan mengeyangkan.Lepas masak terus makan.Nampakkan betapa laparnya makcik hari ini.Apapun,simple lunch,tetap bagi perut gembira.Alhamdulillah.

Eh,panjang pulak celoteh kita!

2 comments:

farae al-farafisya said...

Part sembur angin tu yang buat sy tergelak besar...hahaha..
Have a good day :)

Unknown said...

Ha ah.Sedihkan kalau memang selama ni mmg sembur angin je.Kahkahkah!

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You