Puasa oh! Puasa!

Lepas balik dari vacation singkat tu,kami stay kat Bukit Jelutong satu hari then Isnin baru balik Terengganu.

Bila dah ada kat Bukit Jelutong,perkara pertama nak buat adalah pergi bazaar ramadhan kat TTDI Jaya.Kalau ikut yang lepas2,makanan yang dijual kat bazaar tu boleh tahan sedap.Sedap untuk tekak aku la dan memang haritu apa yang aku beli betul2 tak mengecewakan.Alhamdulillah.

Maklum la aku ni jarang nak singgah bazaar ni bagai.Kalau kat rumah,makanan bazaar takde orang nak pandang sangat especially abah aku.Mak aku tu makan juga sikit2.Memandangkan sambutan tiada so aku mmg jarang la pergi beli lauk-pauk atau kuih muih kat bazaar.Mertua pun sama.Makannya tak banyak sangat.Mertua I jaga badan,jaga kesihatan tau sebab tu maintain takde sakit pape.Lagi sehat dari aku.Huhuhuhu!So konklusi,malas la pergi bazaar.

Hasil belian kat bazaar,sajer jer nak kongsi kat blog.Sebab dari awal puasa tak kongsi sgt cerita pasal berbuka sebab selalunya kat rumah lauk simple2 je dan aku pulak makan tak banyak pun.Bila makan tak banyak,aku accept jer apa makanan yang ada.Orang nak tolong masak dah kira syukur so takyah la nak demand sgt.Hahaha!




Popia basah.Mahveles!




Kerang bakar berempah katanya.Pun sedap dan kerangnya pun segar.




Alahai!Ini pun nak beli.Cempedak goreng tapi rasanya punyalah sedap dengan isi cempedak yang tebal dan manis.Tak ralat beli 3 ulas dengan harga RM1.

Dan main menu haritu,biras aku masak mee curry yang mahveles jugak.Makan kenyang sampai sahur.Over!



Aksesori untuk mee curry




Kuah mee curry yang cukup mewah dengan lauk-pauk




Kuih tepung pelita kalau tak silap aku dengan akok (panggilan versi Terengganu).Rasanya pun tak menghampakan.Sedap semua dan yang biras aku beli lagi sedap dengan lemaknya.Mmg cukup rasa.Haish!Mostly makanan kat sini mmg sedap tapi yg aku heran asal yang jual kat Terengganu especially bazaar kat Taman Permint Jaya,Chendering,kebanyakan yang aku beli mmg tak sedap langsung macam orang baru 1st time belajar memasak.Aku perasan kalau abang atau kakak yg mmg dah biasa meniaga pasar malam sedap la,tapi kalau yang stok muka2 baru tu mmg tak tahu la nak cakap.Mmg kuih2 tu layak untuk tekak diorang jer.Tak layak dibuat berniaga lepas tu mahal pulak tu.Mahal tapi mewah bahan2 takpe,ini dah la mahal,kedekut ingredient pulak tu.Aku pernah beli kuih yang ibaratnya yang jual tu lupa terus nak taruk gula.Boleh?Haish!Ni dah macam sesi luahan perasaan pulak.Kufur nikmat betul la aku ni.

Itu jer la cerita berbuka pada haritu.Malam tu lepak jer la rehat.Penat seh!

Esok pagi dah plan nak balik Terengganu tapi biras I ajak ke butik Munawwarah dulu kat Damansara carik tudung.Baru teringat tudung mak kita tak beli lagi.Tudung kepala,bukan tudung saji.So follow jer la.



Butik Munawwarah ni ada 6 lot kedai kalau tak silap.Tapi dekat kawasan yang sama.Pergh!Haritu tak drive just follow ipar.Lagi senang haritu biras bawak driver dia so takde isu nak cari parking sbb serious kena menapak kejap g butik sebelah sini,jap lagi gerak pulak pergi butik sebelah satu lagi.Driver ipar just tunggu dalam kereta je dan Ariey follow skali haritu.


Try jangan tak try.Aku tak beli tudung sbb rasa macam tak berkenan sangat dengan design dia walau material dia sangat2 elok.Aku beli selendang je.Dua2 ambik hitam.Satu selendang 4 segi,satu shawl.


Pakcik ni jauh menungnya sambil tunggu isteri pilih tudung.Haks!Untuk mak aku,beli satu jer color biru,udah dia jugak request nak color biru.So selesai la part aku.Nak memilih jubah,serious takde mood plus rasa udah2 ler tu.Dua minggu puasa tu aku dah buat gila membeli online.Sekarang dah stop dah bila dua dress yg aku beli,satu ketat kat bawah lengan,satu lagi takleh zip terus.Uwaaaaaaaaaaaaaa!Serik.


Suruh cik abang snap pic nak tunjuk tudung baru beli.Hahaha!Takde la.Aku support kawan sebenarnya.Dia baru berkecimpung dalam bisnes jual tudung ni.Dia pun ada jugak design tudung2.Aku beli dua dan sangat2 berkenan dengan design dan yang penting untuk aku,rasa sangat selesa bila pakai.Cuma satu jer masalah aku bila aku ada tudung awning keras ni adalah,taktau nak simpan macam mana.Aku takde hanger yang khas nak sangkut tudung ni.Phew!Sedih!

So sesiapa yang berminat boleh datang sini  "Anggun-Berseri-Putri-Dewi".

No comments:

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You