Student Life Part 1

Mood: Busy body

Masa : 8.35 p.m
Lokasi : Mc Donalds Seksyen 2,Shah Alam

Satu malam saya ke sebuah restoren makanan segera iaitu Mc Donald.Agak ‘jakung’ (dalam bahasa Terengganu bermaksud kekaguman yang melampau-lampau) melihat telatah para student IPTA/IPTS mungkin yang sedang berada di restoren tersebut.Sesetengah membawa laptop masing-masing. Maklumlah internet free di situ.Namun pada awal kedatangan saya kesitu saya sudah ingin marah sebenarnya.Sebab apa?Ini kerana saya sudah hampir tersungkur kerana tersangkut kaki pada wayar lap top yang berselirat di sana sini.Namun cuba menenangkan diri sendiri.Bukan salah mereka tapi salah saya yang tidak berhati-hati.

Kata saya “Asal rasa macam duk dalam library pulak ni.Semua bawak buku dan lap top?”.

Menurut kata teman “Sekarang ni study week”.

Oh!Begitu.Patutlah mereka-mereka ini sibuk membawa buku dan mana-mana yang mengadap laptop mungkin sedang mencari bahan-bahan rujukan bersesuaian.

Saya berkata “Boleh study ke bisng2 macam ni?”.

Teman saya hanya mencebik.Mata gatal ini sibuk melihat telatah student-student di Mc Donalds tersebut. Ada sesetengah tu khusyuk betul menghadap lap top.

Detik dihati “Bagus la budak sekarang ni.Komited!”.

Namun secara tidak sengaja atau pun sebenarnya sengaja berjalan dibelakang budak tersebut kerana ingin ketandas sambil mata melihat kearah skrin lap top budak tadi hati ini turut berdetik “ Haram!Aku ingat study tapi duk sibuk chatting YM rupa2nya.Cis!”.

Selepas itu masuk sekumpulan pelajar perempuan yang masing-masing memegang buku Pengajian Malaysia.Sedari awal saya memerhatikan mereka.Mereka duduk kemudian order makanan.Makanan siap diorder ,mereka makan sambil berborak sakan.Butir2 percakapan tidak pula saya tahu.Hampir sejam lebih,kumpulan ini mengangkat punggung.Hasilnya buku Pengajian Malaysia itu hanya aksesori ditangan.Saya senyum sendiri.Hal yang sama turut berlaku pada beberapa kerat pelajar lain.Ada yang tidak menumpukan pada buku ditangan namun mata melilau-lilau sekeliling. Ada yang sedang bertepuk tampar,ketawa sakan dengan kawan2.Ada juga yang kelihatan stress dengan buku yang dibawa hampir lima,enam buah.Tebal pulak tu namun sedikit pun tidak dibuka. Siap berterabur diatas meja laksana meja study dibilik sendiri.Kaki pun sedari tadi bukan dibawah namun siap bersila lagi diatas kerusi.Huhuhuhu!!

Sedar tidak sedar dua jam saya parking punggung dekat situ.

Pendapat saya:

1- Sesungguhnya tempat sebegitu lebih sesuai untuk bersantai dan bukan tempat “study”. Saya tabik springggg pada mereka yang mampu score study kat tempat macam itu.
2- Saya rasa budak2 tadi sebahagiannnya adalah budak2 tahun satu yang terpengaruh dengan cerita2 drama atau filem mengenai kampus life di TV.Hehehe!!Ini apabila melihat pada wajah,perwatakan,cara berpakaian etc.
3- Wayar2 laptop yang berselirat sangat berbahaya terutama pada kanak2.
4- Kalau ingin menggunakan lap top diluar seperti diatas sila gunakan battery lap top dan bukan angkut sekali dengan plug. Kalau nak guna jugak kerana baterry laptop sudah “kong”,sila cari port yang paling strategik.Elakkan dari mengundang bahaya pada orang ramai.
5- Agak sedih kerana student sekarang lebih ghairah mengikut trend semasa daripada belajar dengan bersungguh-sungguh terutama bagi mereka yang datang dari keluarga yang kurang berkemampuan. Bagi yang kaya tuh belakang cerita.Gagal pun diorang kira apa,duit banyak.Gagal kat Malaysia boleh sambung kat oversea.Huhuhu!!
6- Saya percaya “best student” tiada dalam kelompok diatas.Kalau datang pun untuk bersantai.
7- Namun jauh disudut hati saya tidak melabel semua pelajar begitu.

1 comment:

nurfarhana.mnor@gmail.com said...

a'ah.ini pengakuan ikhlas best student...sy tak study di temat begitu.nak bersantai mencari info mgk ya.tp study dan menjadi scorer,bukan di situ tempatnya.pilih la tempat yg sewajarnya dan tenang slalu smoga dipermudahkan ilmu masuk ;)

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You